Aan het werk - Reisverslag uit Canoas, Brazilië van Lennart Jonker - WaarBenJij.nu Aan het werk - Reisverslag uit Canoas, Brazilië van Lennart Jonker - WaarBenJij.nu

Aan het werk

Door: Lennart

Blijf op de hoogte en volg Lennart

10 Juni 2015 | Brazilië, Canoas

Ik had gehoopt dat ik kon schrijven over de mooie stranden van Santa Catarina (een staat te noorden van Rio Grande do Sul waar ik nu ben) maar helaas. We wilden vorige week haar broer bezoeken in Florianópolis maar de toets die Salomé moest maken op maandag werd verplaatst naar woensdag. (typisch Braziliaans om de planning last minute te wijzigen.) Daardoor zou er weinig tijd over blijven om er naar toe te gaan en er van te kunnen genieten. Balen want de stranden schijnen daar prachtig te zijn. Wie weten een andere keer.

Ondertussen gaat het leven hier gewoon door. We genieten nog steeds van de tijd die we samen mogen doorbrengen. Het is echt een onmisbare tijd voor onze relatie.

Maar het niet een en al vakantie hier, ik ben gisteren aan het werk geweest. Oké, mee naar het werk geweest. Een goede vriend van ons had mij uitgenodigd om eens mee te gaan naar zijn werk. Hij is safety engineer op locatie en ze bouwen een nieuwe terminal op het vliegveld. (ter uitbreiding van het aantal Internationale vluchten.) Erg interessant voor mij aangezien het veel raak vlak heeft met mijn vakgebied.

Voor de verandering was ik nu degene die als eerste vroeg in de ochtend weg moest. Na een bakkie koffie kreeg ik een rondleiding over de bouwplaats. De fundering was gelegd en ze zijn bezig met de opbouw van de eerste verdieping.
Daniel verteld me dat zijn baan een lastige is: "Brazilië heeft één van de hoogste percentages ongevallen op de werkvloer." Hij zegt dat het komt omdat ze het niet zoveel kan schelen. Dit frustreert hem behoorlijk want hij is verantwoordelijk voor de ongevallen. Gelukkig voor hem heeft hij wel gezag en kan hij, als het moet, mensen ontslaan, daarnaast is het een overheidsproject. Dat maakt een groot verschil want de overheid betaald dus kunnen er duurdere materialen worden gebruikt en dat geldt ook voor de veiligheidsmaatregelen. De persoonlijke beschermingsmiddelen zijn van goede kwaliteit en ruim beschikbaar. Een sommige Nederlandse bedrijven kunnen daar nog wat van leren. Wat de Brazilianen dan kunnen leren van Nederland is de mentaliteit. Het gaat op een slakken gangetje, het is toch voor de overheid dus de kosten maken niet zoveel uit...

Na de rondleiding volgt de volgende rondleiding met de Elektro engineer. De man spreekt goed Engels en het erg interessant om te zien hoe het er hier aan toegaat op het elektronische gebied. Samengevat: In principe hetzelfde als in Nederland.

Hoogte punt van de dag, is ook het hoogste punt van de bouwplaats. Het was heerlijk weer en zo vlak naast het vliegveld heb je een prachtig uitzicht. Zie foto's. Leuk dagje uit zo.

Het volgende verslag zal waarschijnlijk gaan over valentine's Day, dat is hier op 12 juni... Dus ik heb nog een paar dagen om wat leuks te verzinnen. ;)

  • 11 Juni 2015 - 00:45

    Lennart Jonker:

    Sorry als de foto's niet goed zien zijn. Het netwerk is erg traag hier op de campus. Morgen zal ik kijken of alles goed is gegaan.

  • 11 Juni 2015 - 08:50

    Inge:

    Interessante meeloopdag! De foto's zijn niet allemaal overgekomen. Ik zie er maar 1.

  • 13 Juni 2015 - 09:28

    Opa Jonker:

    Leuk en bedankt voor je verhaal zo kun je overal wat opsteken ,vooral op gebied van veiligheid gaat er vaak wat mis ,met de uitspraak ach het kan zo wel even . Groetjes .opa j ..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lennart

Actief sinds 31 Mei 2014
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 10384

Voorgaande reizen:

04 Mei 2015 - 31 Juli 2015

Brazilië 2.0

25 Juli 2014 - 02 Augustus 2014

YouSee

16 Juni 2014 - 02 Juli 2014

Braziliëreis

Landen bezocht: