Onderweg - Reisverslag uit Svalyava, Oekraïne van Lennart Jonker - WaarBenJij.nu Onderweg - Reisverslag uit Svalyava, Oekraïne van Lennart Jonker - WaarBenJij.nu

Onderweg

Door: Lennart

Blijf op de hoogte en volg Lennart

26 Juli 2014 | Oekraïne, Svalyava

Onderweg

Eindelijk aangekomen!! Na 2 dagen reizen zijn we ‘eindelijk’ in Oekraïne. De eerste dag verliep minder voorspoedig dan gehoopt. In Duitsland kwamen we een paar keer in de file te staan en rond het middaguur stonden we stil. Er ging één uur voorbij en nog een uur en nog één. Uit eindelijk hebben we 6 à 7 uur stil gestaan. Ongeveer 10 km voor ons was een vrachtwagen door de vangrail geschoten en had meerder auto’s geraakt. De hele snelweg was afgesloten… Maar we konden na lang wachten door. Op de reservering van het hotel stond dat de receptie tot 22:00 geopend zou zijn. Maar met deze monster vertraging zouden we er pas rond 02:00 zijn. Dus heb ik (samen met Rola) in mijn beste Duits geprobeerd uit te leggen dat we veel later aan zouden komen. Dat was allemaal geen probleem en dat bleek toe we aankwamen rond 02:00, er stond nog iemand op ons te wachten.

Vrijdag het laatste stukje. We hadden nog ongeveer 600 km te gaan. Je zou zeggen 6 uurtjes maar vorig jaar hebben ze 7 uur vertraging gehad bij de grens omdat ze niet met de gehuurde busjes de grens over mochten. Hiervoor zijn de officiële autopapieren nodig. Toen we de grens naderden merkte ik bij de mensen die vorig jaar mee waren dat de spanning steeg. ‘Hoe zou het dit jaar verlopen…’
Door de Hongaarse grens was geen probleem maar toen kwam de Oekraïense grens nog. Theo ging de het gesprek met de man aan en na een paar minuten kwam hij hoofdschuddend naar de busjes lopen. De verzekeringspapier waren verlopen… Hadden we wel de originele autopapieren was de verzekering verlopen. Of toch niet, in het dashboard-kastje lagen die van 2014, gelukkig!! Daarna waren er niet veel problemen meer, ze willende alleen een stuk of 3 keer onze paspoorten bekijken.

Nu onze spullen uit pakken en wachten op het avondeten. Onze locatie is iets van een schoolgebouw: er zijn slaapzaaltjes, een keuken, toiletten en douches en een kerkzaaltje. Het weer is hier goed, alleen een beetje buiig. Komende dagen volgen hopelijk meer updates maar we hebben hier geen wifi dus het zal sporadisch zijn.