Deus te abençoe - Reisverslag uit Canoas, Brazilië van Lennart Jonker - WaarBenJij.nu Deus te abençoe - Reisverslag uit Canoas, Brazilië van Lennart Jonker - WaarBenJij.nu

Deus te abençoe

Door: Lennart

Blijf op de hoogte en volg Lennart

23 Juni 2014 | Brazilië, Canoas

Vandaag was de dag van de Heer en ook hier gaan ze naar de kerk. ’s Ochtends waren er bijbelklassen en de kerk werd opgedeeld in leeftijdscategorieën. In onze groep ging het over het consumisme, het constante verlangen om het nieuwste en beste te kopen. Dus dat is iets waar de christenen hier ook tegen aanlopen. Erg interessant en goed om stil te staan bij wat we met ons geld doen.

’s Middags gingen we naar een kleine kerk die nog maar een jaar geleden is opgericht. Deze kerk is opgericht vanuit Canoas en elke maand bezoeken ze de kerkdienst hier. Zo ook vandaag en wij gingen mee. Tijdens de dienst hebben we ook een Nederlands lied gezongen: Samen in de naam van Jezus. De preek was goed te volgen door onze tolk.

’s Avonds hadden we een kerkdienst in de kerk van Canoas. Pastor Daniël Alvez preekte over de Heilige Geest en het was te zien had hij er vol van was. Hij preekt met veel enthousiasme en pret oogjes. Maar hadden wel een tolk nodig om hem te verstaan. Ook in deze dienst hebben we ‘Samen in de naam van Jezus’ gezongen. Daniël Alvez had inmiddels een vertaling geregeld op de beamer zodat ze ook begrepen wat we zongen.

Inmiddels leer ik ook al steeds meer woordjes Portugees. Zoals ‘Deus te abençoe’ dit betekend 'God bless you'. De Brazilianen vinden het mooi om te horen dat we een paar woordjes Portugees kunnen. Dus als ik ze een goede nacht wens komt er een stortvloed aan Portugees terug waar ik niets van kan maken. Maar ik heb hier een geweldige tijd en maak steeds meer vrienden. Aan de mensen die mijn blog lezen: Deus te abençoe!

• 23 Juni 2014 - 11:12

L.Stam:

Goede zondagsbesteding 3 keer naar de kerk, moet je hier in Nederland mee aan komen, voor veel mensen is 1 keer meer dan genoeg! Consumeren is voor ons ook een struikelblok! Wat heeft Braziillie met het zegende Christusbeeld te maken? zegt ze dat wat? Leren jullie de Brazillianen ook wat Ned. woordjes?
    Nog een fijne tijd toegewenst en God bless you!
    Opa/Oma Stam

• 24 Juni 2014 - 16:11

Lennart Jonker:

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb gister eens aan de pastor gevraagd wat hij vindt van het Christusbeeld. Dit leverde een mooi gesprek op. In Brazilië kijken ze er heel anders tegen aan dan in Nederland. In Brazilië hebben ze het algemeen geaccepteerd en staan ze er niet echt bij stil. Terwijl wij het in Nederland het misschien wat aanstootgevend vinden. Dit laat ook wel het verschil zien in cultuur in NL en BR.
    Groeten uit Brasil