Cataratas - part I - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Lennart Jonker - WaarBenJij.nu Cataratas - part I - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Lennart Jonker - WaarBenJij.nu

Cataratas - part I

Door: Lennart

Blijf op de hoogte en volg Lennart

27 Juli 2015 | Brazilië, Foz do Iguaçu

De planning van de afgelopen 2 dagen hebben we toch iets gewijzigd. Omdat het zaterdagmiddag zou kunnen gaan regen hebben we besloten om niet op zaterdag naar de cataratas te gaan maar naar Paraguay en op zondag de cataratas met mooi weer te bezoeken. De zaterdag samengevat: het is niet veel goedkoper in Paraguay, je voelt je er echt niet veilig met de agressieve verkopers, het heeft (natuurlijk) niet geregend en het mooiste was de kleine gratis dierentuin terug in Foz.

Zondag dan eindelijk naar de watervallen (aan Braziliaanse zijde). Het nationale park gaat open om 9 uur dus we stonden vroeg op en waren er rond 9:15. Net als vele vele anderen. Het was verschikkelijk druk voor de kassa en na de kassa moesten we in de rij voor de bus... In het park wordt je rond gebracht met de bus. Maar goed, uiteindelijk kwamen we toch bij het pad langs de watervallen en wat was het... (ik kan nog geen woorden vinden om te beschrijven hoe mooi het is!) prachtig, indrukwekkend, fantastisch, grandioso, wauw! Het is echt ongelooflijk mooi. Als het ziet neem je voor lief dat je er schouder aan schouder staat.

Het pad loopt van het ene uitzichtpunt naar het andere, zodat je de gehele lengte van de watervallen hebt gezien. Vanaf de Braziliaanse zijde zie je de cataratas van beneden naar boven en aan de Argentijnse zijde van boven naar beneden, maar dat komt maandag. Het is echt spectaculair om de ene na de andere waterval te zien en de ene nog mooier dan de andere. Het pad eindigt bij 'Devils throat', dit is het meest spectaculair, de watervallen liggen in de vorm van een hoefijzer. Een machtig natuur spektakel met zoveel
geweld dat het er constant raast, waait en regent. Kort om je wordt goed nat.

Na de cataratas hebben we besloten dat we nog door de jungle wilden gaan. De meest aantrekkelijk (en nog betaalbare) mogelijkheid was met de fiets met aansluitend een boottocht en kanovaren. Prachtig! Hier waren maar weinig toeristen en we waren de enige die gingen fietsen. Het was maar een half uurtje mountainbiken maar wel erg mooi. Vooral als je door wolken van vlinders gaat.

Vervolgens de boottocht naar het papagaaien-eiland. De toch is aan de bovenzijde van de watervallen en een stuk stroomopwaarts, dus de cataratas zien we niet meer. Maar het is prachtig! Een enorm brede rivier met een behoorlijke stroming en in de jungle. De Amazonas zullen ongeveer hetzelfde er uitzien, denken we. Er is nog een klein groepje met ons in de boot maar wij hebben de mooiste plekjes voorin de boot. Met hoge snelheid schieten we over het water, richting het papagaaien-eiland. De naam is een beetje misleidend want we hebben geen een papagaai gezien... Dat was wel jammer maar we hebben wel een echte wilde alligator gezien! Die lag op het eiland... Dus misschien dat die de papagaaien opgegeten heeft ofzo... Het eiland is van Argentinië dus we varen er alleen langs. Het blijkt dat de vogels er alleen komen om te slapen dus er is niet veel kans dat we er overdag eentje zien.

Nu vliegen we door naar de andere kant van de rivier. Er wordt ons gevraagd om de schoenen uit te doen en geen waardevolle spullen mee te nemen: het is tijd om te gaan kanoën. De kano's zijn van het type opblaasbaar (wel de grote variant). Wij tweeën zijn de enige die gaan kanoën en we stappen over halverwege de kant en het midden van de rivier. Het is toch wel spannend als je net een alligator hebt gezien om nu in een opblaasbootje te gaan varen en het bevalt Salomé niet echt. Helemaal niet als de boot er vandoor vliegt en we alleen in die enorme rivier dobberen. Maar na de eerste schrik, ziet ze toch de schoonheid ervan in: daar varen we, met ons tweeën, op een enorme rivier, midden in de jungle. Prachtig!

• 27 Juli 2015 - 03:56

Lennart Jonker:

Het spijt me heel erg maar ik krijg het niet voorelkaar om foto's te uploaden. Ik had jullie graag alles willen laten zien maar de wifi van het hotel staat dat niet toe... Jullie krijgen de foto's later als nog wanneer ik wel voldoende verbinding heb. Groeten Lennart

• 27 Juli 2015 - 08:28

Inge:

Mooi avontuur! Leuk om te lezen. We krijgen al zin om het met eigen ogen te bekijken

• 27 Juli 2015 - 09:05

Oma Jonker:

Mooi lennart,wat een avontuur,zo beleef je nog eens wat.
    Maar wat geweldig allemaal ,geniet er nog van het is bijna voorbij hé.groetjes opa & oma.

• 28 Juli 2015 - 09:16

Opa/Oma Stam: