Apae sapucaia do sul - Reisverslag uit Canoas, Brazilië van Lennart Jonker - WaarBenJij.nu Apae sapucaia do sul - Reisverslag uit Canoas, Brazilië van Lennart Jonker - WaarBenJij.nu

Apae sapucaia do sul

Door: Lennart

Blijf op de hoogte en volg Lennart

25 Juni 2014 | Brazilië, Canoas

Vandaag stond een citytour door Porto Alegre op de planning maar op het laatste moment kregen we te horen dat we ook de voetballen mee moesten nemen. We zouden namelijk ook nog langs een school voor gehandicapten gaan. Al dus de Braziliaanse planning gingen we daar eerst heen. We werden er met open armen ontvangen en kregen alle klassen te zien. Wij waren de eerste buitenlanders die deze organisatie bezochten en de directeur had zelfs een oranje stropdas om (al was dat niet speciaal voor ons).

De stichting heet Apae sapucaia do sul. Ze geven hier onderwijs, medische zorg, psychologische zorg en fysiotherapie voor gehandicapten voor alle leeftijden. Voor we er heen gingen hadden we natuurlijk een bepaalde verwachting. Mijn verwachting was dat het wat achtergesteld zou zijn ten opzichte van Nederland maar dit viel alles mee. Ze hebben veel ruimte en goede middelen, ze hebben er zelfs een kleine zwembad voor therapie. Het was erg mooi om te zien dat de kinderen erg blij waren met de nieuwe voetballen. Toen ze even mochten spelen lieten ze de oude versleten bal links liggen.

Vanavond zijn we bij een kerkdienst/bijbelstudie geweest. Het was even de vraag of onze tolk er ook bij kon zijn maar gelukkig kwam hij op het laatste moment toch. Anders was het allemaal langs ons heen gegaan terwijl het echt een goede preek was.

Het is inmiddels gaan regenen en de weersverwachting is dat dit tot het weekend blijft, al geloven de Brazilianen er zelf niets van. Hopelijk blijft het morgen droog want dan gaan we evangeliseren rond het stadion.

• 25 Juni 2014 - 10:32

Marijn:

Joo Lennart, klinkt goed! Dus daarvoor had je die mooie ballen boven liggen! Geniet van je tijd daar en schijn dat licht!

• 25 Juni 2014 - 10:52

Eugenie :

Hè Lennart, boeiend om je verhalen te lezen. Echt gaaf hoe jullie daar aan 'het werk' zijn. Door je leuke schrijfstijl is het aan de zijlijn meegenieten. hele fijne tijd nog samen.