Moederdag - Reisverslag uit Canoas, Brazilië van Lennart Jonker - WaarBenJij.nu Moederdag - Reisverslag uit Canoas, Brazilië van Lennart Jonker - WaarBenJij.nu

Moederdag

Door: Lennart

Blijf op de hoogte en volg Lennart

13 Mei 2015 | Brazilië, Canoas

Een beetje laat maar ik wil hier toch over schrijven, moederdag.

De zaterdag voor moederdag hadden we paar cadeautje voor de moeder van Sa. . In de ochtend had Salomé een toets voor cartografie. Maar daarna hadden wel alle tijd om een cadeautje te vinden voor de moeder van Sa

Zondag. In de ochtend ze hier geen dienst maar een (bijbel)-studie. Uiteraard hebben wij ook aandeel genomen. Het was bijzonder omdat ik weer een aantal bekenden van mijn vorige reis zou ontmoeten, zoals pastor Daniel die ons had uitgenodigd voor de jongerenreis van vorig zomer. De ontmoeting/welkom/weerzien is altijd erg hartelijk en enthousiast in Brazilië. Het was erg leuk en goed om de mensen van de kerk weer te zien. Mijn paar woordjes Portugees heeft als reactie een stortvloed van Portugees waar ik dan meestal niets van begrijp. Tijdens de mededelingen krijg ik nog een speciaal welkom. Ik weet niet wat er gezegd werd maar het was grappig en Sa kreeg een behoorlijk rode kleur.

Voor de bijbelstudie gaan we uiteen in de verschillende groepen. Er is een mannengroep, vrouwengroep, jeugdgroep en een klas voor de kinderen.
De studie over Johannes Calvijn was ook voor mij interessant. Ondanks dat ik niet alles meekreeg deed Sa haar best om de hoofdlijnen voor mij te vertalen. Na de studie kwamen de verschillende groepen weer bijelkaar en was er tijd om de moeders van de kerk in het zonnetje te zetten. Alle moeders in de kerk kregen een rode roos van de kinderen, een glas met een leuke tekst van de mannen en wat lekkers van de jeugd. Ook Sa kreeg een bloem... die ze aan haar moeder moest geven ;)

Thuis was het tijd voor de cadeautjes voor Sa's moeder. Onze cadeautjes vielen een in de smaak, dus missie geslaagd. Ook mijn moeder was ik niet vergeten. Thuis had ik een cadeautje verstopt, die ze na een paar instructies via WhatsApp zo had gevonden.

's Avonds is de dienst en deze wordt meestal drukker bezocht dan de bijbelstudie 's ochtends. Dus ook hier weer genoeg handen schudden, omhelzing en veel vragen hoe het gaat. Tijdens mijn vorige reis viel het mij al op maar ook niet blijft het bijzonder hoe snel je wordt opgenomen in de groep. Na de dienst gingen we met een groep jeugd een hotdog eten. Die is wel iets anders dan die wij kennen, deze hier is gerust een hele maaltijd. Een mooie afsluiting van een mooie dag.

De komende tijd zal ik (waneer ik wat tijd kan maken) schrijven over verschillende onderwerpen. Zo heb ik al wat geschreven over het openbaarvervoer en zo wil ik nog een paar onderwerpen beschrijven zoals: de straat, de kerk, de gebouwen, veiligheid, de mensen enz.
Verder, als jullie vragen hebben of idee voor een onderwerp, laat gerust een berichtje achter.

Tot slot nog een kleine aanvulling op mijn vorige blog over het openbaar vervoer. Iets wat mij nog is opgevallen. Stel je voor dat je in NL op de bus staat te wachten. Het is spitsuur, dus het is druk. Wanneer de bus arriveert drommen de mensen om je heen naar de voorkant van de bus om zo snel mogelijk binnen te zijn. Anders moet je staan in de bus en dat willen we natuurlijk niet. In BR gaat dat anders. Als je bij de bushalte aankomt sluit je netjes achteraan in de rij. Ben je wat laat, dan heb je pech en sta je achteraan in de rij en is de kans groot dat je moet staan in de bus. Maar het is zoveel meer geschaafd dan de Nederlandse manier. Gewoon netjes op je beurt wachten.

  • 13 Mei 2015 - 21:00

    Arjan:

    Graag een aantal specials over het eten daar !

  • 14 Mei 2015 - 12:32

    Opa/Oma:

    Wij willen graag weten of men daar ook het Catechismus geleerd wordt. Vandaag gedenken wij de Hemelvaart van Christus, geeft de kerk ook aan de Heils feiten aandacht? Vragen genoeg maar hier laten we het voorlopig bij. Groetjes, ook aan Salome.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lennart

Actief sinds 31 Mei 2014
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 10365

Voorgaande reizen:

04 Mei 2015 - 31 Juli 2015

Brazilië 2.0

25 Juli 2014 - 02 Augustus 2014

YouSee

16 Juni 2014 - 02 Juli 2014

Braziliëreis

Landen bezocht: