De eerste dagen - Reisverslag uit Canoas, Brazilië van Lennart Jonker - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Canoas, Brazilië van Lennart Jonker - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Lennart

Blijf op de hoogte en volg Lennart

09 Mei 2015 | Brazilië, Canoas

Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat van mij heb laten horen maar het gaat uitstekend hier. Ik heb genoeg te doen. Sterker nog, ik moet het schrijven van een blog inplannen anders kom ik er niet aan toe.

De eerste dagen zijn voorbij gevlogen. Wat doe ik dan zo al? Nou, uitslapen zit er in ieder geval niet bij. Ik heb nog steeds een beetje het Nederlandse ritme. Rond 8:00 uur (lokale tijd dus 13:00 Nederlandse tijd) ben ik het bed wel zat na een paar uur al wakker te zijn en moet ik er uit. Gelukkig is Salomé ook rond die tijd wakker en hebben we samen ontbijt. Daarna afhankelijk van de dag (Sa moet werken op de woensdagochtend) gaan we een stukje wandelen of help ik haar met haar huiswerk. Sa had zaterdag een toets en de docent had het wiskundige deel niet duidelijk uitgelegd dus heb ik haar daarmee geholpen. Waarneer Sa aan het werk is probeer ik me nuttig te maken in het huis of ik ben bezig met een cursus Portugees. Dat laatste heb ik hard nodig, want ondanks dat ik een paar woordjes ken en soms de strekking en het onderwerp mee krijg, is het begrijpen en deelnemen aan een gesprek iets heel anders... Genoeg om nog te leren.

In de avond volgt Sa een studie cartografie op de universiteit van Porto Alegre. Het is wel een eindje reizen vanaf haar huis. Eerst moeten lopen naar het station om daar de trein te nemen naar Porto Alegre. Vandaar is het nog een uurtje met de bus naar de andere kant van de stad naar de campus van de universiteit.

Het openbaar vervoer is hier iets anders geregeld dan in NL. Zo weet je bijvoorbeeld niet hoe laat de bus komt maar je gaat gewoon bij de halte staan en je zie wel wanneer die komt. Dit klinkt afschuwelijk voor ons strak georganiseerde landje maar ik nog niet langer hoeven wachten dan 10 tot 15 minuutjes. En, daarbij, kost een busritje $3,25 (Reais). Dat is omgerekend ongeveer €1,- ongeacht hoe ver je gaat.
Nog een opvallend iets in de bus, meestal werken er 2 mensen op een bus: de chauffeur en... nou ik noem het maar de poortwachter. Na dat je bent ingestapt moet je namelijk door een hekje. Maar niet voordat je aan de poortwachter hebt betaald. Je kan overigens ook gewoon met een OV-chipkaart betalen dat hebben ze hier ook.

Tja en de trein. Dat je hier ook wel iets anders. Het aantal steden dat hier gekoppeld is aan het spoor is ongeveer 5. Verder gaat de trein niet. Nou, trein... Het lijkt meer op een soort metro op een treinspoor. Vooral veel staanplaatsen en is vaak erg druk... Helaas... Maar ook hier geldt hetzelfde als voor de bus: geen tijdschema maar ze komen gewoon redelijk vaak en een vaste prijs van $1,75.

Maar ik ga graag met haar mee naar de universiteit. Daar zoek ik een rustig plekje en doe ik mijn studie Engels. Die is wel iets pittiger dan ik dacht maar erg leuk om te doen.

Goed. Die was het voor nu, ik hoop morgen nog een verhaaltje te schrijven over afgelopen zondag en het weer zien van oude bekenden.

  • 11 Mei 2015 - 20:34

    Inge:

    Leuk hoe je beschrijft hoe het er daar aan toe gaat. Groetjes aan Sa! Lfs.

  • 11 Mei 2015 - 22:11

    Opa/oma:

    Fijn dat jullie het naar de zin hebben,geniet er van! Hartelijk gegroet,we kijken uit naar een volgend stukje. Opa en Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lennart

Actief sinds 31 Mei 2014
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 10366

Voorgaande reizen:

04 Mei 2015 - 31 Juli 2015

Brazilië 2.0

25 Juli 2014 - 02 Augustus 2014

YouSee

16 Juni 2014 - 02 Juli 2014

Braziliëreis

Landen bezocht: