Straatbeeld - Reisverslag uit Canoas, Brazilië van Lennart Jonker - WaarBenJij.nu Straatbeeld - Reisverslag uit Canoas, Brazilië van Lennart Jonker - WaarBenJij.nu

Straatbeeld

Door: Lennart

Blijf op de hoogte en volg Lennart

08 Juli 2015 | Brazilië, Canoas

Sinds mijn vorige verhaaltje is er niet heel veel gebeurd om over te schrijven. We zitten in het ritme van alle dag, ookal is het iets drukker. Het einde van het semester nadert en dat betekent dat Salomé verschillende vakken moet afronden met tentamens. Dus ze is druk aan het studeren en ik doe gezellig mee met mijn cursus Engels. Maar deze week is de laatste week, hierna heeft Salomé 2 weke vakantie en we hebben onze plannen al rond voor die tijd: Eerst we een weekje naar haar broer in Santa Catarina (dat is een staat ten noorden van hier) en vervolgens gaan we een paar dagen naar Foz de Iguaçu. Goede vooruitzichten dus. Maar nu is het nog even doorwerken.

Het straatbeeld is hier iets anders dan in Nederland. Hier kan je een stukje land kopen en er je eigen huis neerzetten. Geen welstandscommissie of gemeente die controleert of het wel mooi is en past in de wijk. Daardoor zie je veel verschillende soorten, maten en kleuren. Over het algemeen lijken de huizen op bungalows, alleen begane grond. Als de mensen iets meer geld hebben dan nog een verdieping er boven.
Één ding is wel overal gelijk: een groot hek voor het huis ter beveiliging en kleine ramen. Dat is dan ook erg prominent in het straatbeeld, elk huis met een groot hek ervoor. Dat die beveiliging nodig is me inmiddels duidelijk.

Wanneer het donker is gaan we liever niet over straat. Helaas is het winter en vroeg donker. Dus het gaat niet altijd maar na een uur of 8 of 9 gaan we niet lopend over straat. Ik vond het wel een beetje gek en ik heb me nooit echt onveilig gevoeld maar na afgelopen maandag ben ik van gedachten veranderd. Maandagavond was er een viering in de kerk en we wilden er heen gaan maar we konden geen vervoer krijgen, niet iemand van de kerk en de taxi's waren ook niet te vinden. Dus bleven we thuis. Maar dinsdag kregen we een berichtje dat iemand van de kerk, onder bedreiging van een wapen, beroofd was van zijn auto. Vlak voor de kerk!
Het was de vader van Daniel, een goede vriend van ons. Gelukkig gaat het goed met hem en is hij verder niet gewond geraakt. Maar het is wel even schrikken. We zullen 's avonds iets voorzichtiger zijn maar het gewone leven gaat ook door.

Beveiliging is dus nodig, daarnaast leeft namelijk ook veel op straat. Veel 'zwervers', zwerfhonden en soms zelfs zwerfpaarden. Maar het meeste zie je de zwerfhonden, die in kleine groepjes over straat zwerven. Soms kunnen ze agressief zijn dus we houden graag een beetje afstand. Niet altijd mogelijk zoals gisteren bleek. Een hondje had veel interesse voor ons. We liepen van de shopping mall terug naar huis, ongeveer 3 km, en de hele weg werden we gevolgd door het hondje. Het maakte niet uit of we hard of zacht liepen, hij bleef ons volgen. Hij was verder erg rustig en werd niet afgeleid door andere honden of mensen. Dus we besloten wat voedsel voor hem te halen en hem zo af te schudden, we kunnen hem niet mee naar huis nemen.
Ik zal proberen wat foto's te uploaden maar het gaat niet altijd goed.

• 08 Juli 2015 - 22:05

Gerjan:

Ha Lennard en Salome,
    Leuk om weer te lezen van jullie. Fijne vakantie en geniet er nog even van!
    En voor Salome nog veel succes met de tentamens

Groet

Gerjan